ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Lite mat-ångest

Publicerad 2012-12-02 19:21:00 i Allmänt,

Idag fick jag en numera ovanlig känsla: matnoja!
 
Jag vet inte riktigt varför, men plötsligt kändes det som att jag hade ätit hela dagen! Och det har jag ju, i och för sig, nästan. Men samtidigt som det känns lite jobbigt nu, är känslan av frihet större. Dessutom ska jag äta mer nu under vintern, det är stränga instruktioner från min kära behandlare! Det jobbiga var nog att det blev lite småätande innan lunch och lite mer "fika" än vanligt. 
 
Detta har jag ätit idag:
Frukost:
1 äggmacka och 1,5 portion gröt med ca 2 dl vaniljyoghurt + smoothie (och kaffe SÅKLART!)
Mellis:
lite dadlar, 1 apelsin, 1 fralla med ost och skinka + en stor lussebulle
Lunch:
10 bitars sushi + vatten
Mellis:
Kardemummabulle + kaffe
Middag:
1 stor nötfärsbiff med soltorkade tomater, bulgur, kokt broccoli och créme fraise-sås och en apelsin
(Kvällsmellis:)
(Lite dadlar, en kinderchokladstång och 1 portion gröt med ca 2 dl vaniljyoghurt)
 

Jag gillar inte matscheman och listor egentligen eftersom det, enligt mig, är ett sätt att ha koll. Kontroll. Något jag behöver träna på att inte ha. Men nu har jag ändå tänkt igenom dagen ett tag för att få ner ångesten och väl nerpräntat ser det inte omänskligt mycket ut. Inte nu kring advent. Nä. Om det är någon gång man ska fika så är det nu. Så jag är stolt över mig själv. En liten impuls var att hoppa över lunchen. Men fan heller. Hoppa över kardemummabullen då, jag hade ju faktiskt fikat? Fan heller. 
 
Det svåra är inte att ta besluten eller att göra det, det är känslan efteråt. Inte någon rytande ångest som river i en. Mer ett lite stickande obehag, en liten rastlöshet och oroskänsla. 
 
Okey. Det blev lite mer idag än jag brukar äta. Men kroppen har ropat på något hela dagen känns det som, så fort jag har fyllt på med något har det varit lugnt ett tag till. Och sedan sugen igen. Hurm. Jag får nog bara acceptera att vissa dagar blir såhär. Det är svårt, ibland. Samtidigt vet jag att vikten inte springer någonstans nu. Inte när man ligger på nästan normalvikt, det händer inte så mycket som när man var grymt underviktig och hade börjat äta mer ordentligt. 
 
Jag ska inte börja lägga ut långa listor varje dag. Men just idag var det skönt att skriva ner det och tänka till kring dagens matintag. Och den här bloggen finns ju trots allt till mest för min skull, även om ni läsare är helt underbara! 
 
Och nu tänker jag vända på ångestpannkakan; tänk vilken trevlig dag jag har haft! Vad fri jag har varit! Vad mycket gott sällskap och god mat jag har upplevt! Nä, nu bestämmer jag att jag är glad och nöjd istället. Ska bara knacka mig i tinningen lite. Och pussa på sambo <3

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2012-12-03 01:06:43

WOW! Här snackar vi friskhetstecken! Du är helt klart en av mina nya inspirationskällor! Gud vad modig du är!! Det känns som att du och jag är på ungefär samma nivå när det gäller ångest och livssyn! Underbart att veta att det finns flera som befinner sig där jag är just nu! Det enda som skiljer oss åt är att jag fortfarande är rädd för socker.. Men det ska jag fan komma över!
Kramar!

Svar: Åh Amanda! :DPink-face nu, tack tack tack! Vilken boost! <3
Ja, vi är nog många många människor som i tysthet lider och kämpar, kom ihåg det om det känns jobbigt med den där ensamheten och hopplösheten jag skriver om ibland. Du är INTE ensam, och du kan alltid skriva till mig när det känns tungt; vi ska alla stötta varandra!

Jag var livrädd för socker och fett, haha, men konstigt nog var nog fett värst märkte jag när jag skulle ändra om i min kost... Det segaste är nog rent socker i typ kaffe/gröt, jag förbannar sötningsmedel ibland. Samtidigt så kan jag må bra i alla fall. I alla fall i början får man välja sina strider! Det finns viktigare saker i ens kost att få i sig än strösocker ;)
Stor fet varm kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Rosen

Publicerad 2012-12-03 08:58:03

Hej! Tack för din blogg. Den motiverar mig verkligen och du verkar vara en superhärlig tjej! Jag har mycket ångest idag. Denna helg har jag fått ett "återfall". Har ätit massor av onyttiga saker (adventsfika, sjuk-godis osv.), och då menar jag verkligen STORA mängder. Men har inte klarat av att behålla allt :/. Jag skäms så otroligt för att jag inte klarade av det! Blir så arg på mig själv. Har du något tips på hur jag ska tänka för att inte hamna i samma onda cirkel?

Svar: Hej Rosanna!Vad kul att du skriver här, det gör bloggen så levande med kommentarer :)
DU: skäms INTE. Var INTE arg på dig själv. Läs och upprepa!!! Det är din värsta fiende för att bryta det där mönstret, besvikelse och ilska. Om du tycker illa om dig själv kommer det vara omöjligt att börja ta hand om dig (vilket=sluta kräkas). Det som är svårast är att bryta det där negativa tankemönstret, men försök att rycka på axlarna lite, ge dig en kram och...tyck lite synd om dig själv! Det är hemska sjukdomar vi lider av, det är ingens fel och inget du frivilligt hade valt om du visste vad det innebär. Se till att äta regelbundet och tillräckligt under dagen, är det något du är speciellt sugen på så ät lite av det. Det känns jättejobbigt i början, men det är värt det obehaget jämfört med att överäta och kräkas!!!!
Glöm aldrig bort att du inte är din ätstörning, det är en äcklig parasit som har nästlat sig in och som ska bort. Man gör knäppa grejer som sjuk. Det är inget du som person behöver ta en massa ansvar för och må dåligt över. Kämpa på istället och ge dig själv en fet kram då och då; alla framsteg räknas!

SÅ, en stor pepp-kram och en mjuk klapp på kinden. Kör på nu tjejen, se inte så mycket i backspegeln och SLÄNG UT skam och hat! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Rosen

Publicerad 2012-12-04 09:06:23

TACK för ditt svar! Jag började gråta när jag läste det. Det gick upp för mig att jag tenderar att vara alldeles för hård och elak mot mig själv, visar ingen som helst förståelse för mina egna beteenden. Jag skulle aldrig behandla någon annan så! Ska verkligen försöka bli bättre på att vara snäll mot mig själv

Svar: Men gumman då!Vad bra om du fattar det, JOBBA verkligen med det för det är svårt trots att det låter så enkelt. Tänk på hur du är mot andra som du tycker om, du förtjänar MINST det tankesättet du angående dem gällande vad de gör/inte gör och deras värde. Du är faktiskt den viktigaste människan i ditt liv :)
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela