ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En bekväm vintrig dag!

Publicerad 2012-12-02 14:17:57 i Allmänt,

Vad mysig denna dagen är!
 
Nu är vi klara med grupparbetet, relativt smärtfritt faktiskt.
En fin tjej i gruppen hade köpt med lussebullar till oss alla, det är en glädje att bara bli glatt överraskad och hugga in, fast man redan käkat sin lunchmacka och ska fika senare. Goda extra-saker, utan att behöva leta efter en vettig ursäkt för att sedan sitter resten av tiden och förbanna sig själv för att man inte vågar/"får". Suget växer sig ju bara starkare så fort man har sagt den där ursäkten. Sedan blir det bara "pinsamt" att ändra sig. Och man vågar ändå inte. 
Mitt i snövirvlandet gav jag faktiskt upp promenaden in till stan. Vi bor inte långt bort egentligen, det tar kanske 15 minuter att gå in till centrum. Jag brukar bara tänka på det som min vardagsmotion, innan slaviskt och sedan lite lättsammare när jag tillät mig att börja cykla sträckan istället. Så behövde jag inte tänka på någon annan sorts motion. Idag blev den första dagen sedan förra vintern som jag tog bussen istället. Det var så skönt att bara gå upp till busshållsplatsen, ställa sig lite vind(och snö!)skyddat. På en varm buss, av några minuter senare nära skolan. Så enkelt livet kan vara. Så bekvämt. Inte bekvämt som i lat. Bara bekvämt som i en angenäm känsla. 
 
Varför är "bekväm" ett smutskastat ord?
 
Innan jag utvecklade en ätstörning var det mer ett adjektiv angående typ en soffa. Sedan började den ironiska användningen, att man är "bekväm av sig". Som någon omskrivning av lat..? Bara för att man väljer att leva ett bekvämt och alltså SKÖNT liv, behöver man inte synonymt anses vara lat. Det är två skilda ord för mig. Eller, från och med nu. För jag är inte en lat människa. Men jag tycker om att åka buss när det katastrofsnöar och är kallt. 
 
Jaja. Nu sitter jag och väntar på dagens fikasällskap som ska komma till Lund om en timme. Suck. Smög mig in på Espresso House och sitter här, försöker se ut som att jag inte snyltar sittplats trots att jag inte beställt något. Hurm. 
 
En tjej vid ett annat bord sitter och fotograferar sin uppätna muffins papper. Med digitalkamera, dvs inte så "smidigt" och osynligt? Ingen annan verkar höja på ögonbrynen. Vi människor har verkligen bara blivit mer och mer matbesatta. Jag själv tycker det är lite pinsamt att fotografera mat och så, om det inte är något extraordinärt (som min egen matlagning, hehe). Samtidigt är det kul med matbilder. Lite för kul. Kan ni också sitta och kolla recept i evigheter? Jag har verkligen jobbat mycket för att begränsa mig själv angående det. Bara komma på något innan, leta upp receptet för just det och göra det. Än så länge har jag inte lyckats hålla det helt direkt... Men nu finns det i alla fall en glädje i det och jag följer recepten rakt av, utan att ändra om och ändra om tills all mat består av de där säkra beståndsdelarna all min mat gärna gjorde när jag var sjuk. 
 
Det är i alla fall skönt att sitta här i alla fall. Själv. Skriva lite, andas lite. Titta ut och se hur snön rasar ner. Veta att jag kommer att ha en bra dag. Bekvämt. Att inte tvinga ut mig själv att traska runt i en timme innan min vän kommer. 
 
Jag är inte lat; jag är bekväm!

Kommentarer

Postat av: Tic Tac Toe

Publicerad 2012-12-02 17:01:34

Som vanligt motiverande att kika in på din blogg och läsa om alla dina framsteg :-)

Många av de sakerna du utmanar dig med u känner jag igen att jag också gjorde efter att jag kom ur anorexin.

Men det är ju inte det jag har problem med att äta sötsaker. Så vad är framsteg för mig nu? Att inte spy bara? Har nog blivit blind för min ätstörning och det är säkert flera områden som jag fortfarande har förbjud med som jag kanske borde utmana mig med, men när man har varit sjuk under en lång tid så har jag glömt vad som är normalt.

Intressant detta med att man förbränner mer på vintern, inte tänkt på det men jag brukar alltid gå ner under vintern oavsett om jag velat det eller inte och det är väl för att man förbränner mer?

Skönt att höra att du mår bättre nu och jag kommmer ihåg att jag också fick en riktig syn på hur äckligt det är att spy när jag blev matförgiftad förra sommaren. Det är inget naturligt och inget man själv ska framkalla. Det är sjukt.

Vad pluggar du? :)

Svar: Haha, återigen inspirerade du mig till ett helt inlägg ;) älskar dina kommentarer, fina du! Och btw, SKIT I PUCKON för fasiken, det kommer det alltid finnas!!! Jag får också jävligt dumma kommentarer ibland, alla får det. Det definierar INTE dig. Tänk på mig i så fall, jag tycker du verkar vara en riktigt smart, stark och jävligt modig tjej. Och det säger jag inte om många <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela