ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En fråga!

Publicerad 2012-10-29 20:00:00 i Läsar-svar,

Jag fick en väldigt bra fråga/kommentar på mitt förra inlägg, som ser ut såhär:
 
"Så himla bra inlägg. 
Jag har svårt för att äta på andra tider än "mina", även om det har blivit bättre. På onsdag ska jag till tandläkaren 11.30, och jag äter lunch strax innan 12. Det går ju inte ihop, säger hjärnan. Hjärnan går på högvarv och försöker lista ut hur jag ska få ihop det. Äta tidigare? senare? Köpa något och äta direkt efter så det blir "rätt"? Skita i att äta? Nej, så himla patetiskt egentligen. 

Sen är jag så rädd att lyssna på min kropp, vissa dagar är den mer hungrig och vissa mindre, men jag äter precis som jag ska ändå. Jag vågar inte skjuta på en måltid för då blir det "fel" i hjärnan och måltiderna går inte ihop. Jag vågar inte heller äta mer även om jag är hungrig, för då blir det också fel. 
Hur kommer man ifrån det här?!"
 
Mitt svar:
 
Fina du!

Jag förstår verkligen hur du menar!!! Det är superjobbigt och inte alls löjligt eller patetiskt, även om det känns så... När jag insåg att vissa tider blir flytande på grund av olika anledningar (föreläsningar, resor etc.) försökte jag faktiskt äta något EXTRA. Det är oftast min lösning nu också.

Jag vet att det kan vara såå svårt men tänk på hur HEMSKT det är att vara vrålhungrig! Hur FEL det är! Ingen frisk människa väljer att vara vrålhungrig, det är ingen känsla vi ska gå runt med dag efter dag!

Jag började med något väldigt tryggt, för mig kunde det vara ett knäckebröd med något på eller kanske en frukt. Oftast hjälper det med bara det där lilla extra för att kunna skjuta på nästa måltid någon timme! Nu kan jag klämma i mig en macka bara för att jag INTE vill hamna i det där hungersträsket, man mår bara skit av det och allt blir svårt/jobbigt. Det är dessutom SÅ mycket svårare att äta lagom (dvs, inte för lite eller för mycket) vid en försenad lunch om man är vrålhungrig när man sätter sig ner! 
 
Att lyssna på sin kropp är det svåraste vi som har/har ahft en ätstörning kan lära oss. Men något jag började med var faktiskt att bara försöka ACCEPTERA att min kropp behöver lite olika från dag till dag. På något sätt kan man genom det stjälpas av ett matschema; försök mer att se ett matschema som "riktlinjer". Vi är MÄNNISKOR, inte maskiner. 
 
Tänk dig en bil (jag vet, uttjatad jämförelse, men en BRA sådan!)
Vissa drar kanske 0,8 liter/milen medan andra drar 0,6 etc. Till och med maskiner så som bilar drar olika, på grund av väder, väglag och hastigheter. 
 
"Tyvärr" är vi inte bilar! Vi kan inte planera hur mycket vi behöver tanka innan vi ska genomföra en dag. Därför måste vi vara flexibla. Är du hungrig, så finns det en anledning. Kanske håller kroppen på med någon renovering, kanske har du någon liten äcklig förkylning på G. Det finns så mycket vi inte vet om våra kroppar, hur mycket vi än har obsessat kring dem. 
 
KOM IHÅG: DU ska må bra! Just du! Ja, du! 
Man mår inte bra om man går runt kissnödig. Man mår inte bra om man går runt hungrig. 
 
Som en liten försäkran om att du inte kommer "tappa kontrollen", så tappar man både sug och mat-tankar när man till sist vågar äta det där lilla extra kroppen ber om ibland. Jag lovar! Jag trodde aldrig att jag skulle känna mig så pass nöjd i kroppen att jag kunde ha choklad liggandes i kylen i flera dagar och inte VARA SUGEN (dvs, inte på grund av "jag får inte"-tankar). 
 
Jag önskar dig ALL lycka till imorgon och jag kan tipsa om att clementiner/satsumas är väldigt goda just nu! 
 
Jag lovar att tänka på dig på onsdag och hålla tummarna medan jag pluggar här hemma.
 
Kom ihåg att du har rätt att leva ditt liv precis som du vill.
Kom ihåg att du förtjänar att må bra!
 
Stor kram!

Kommentarer

Postat av: evelina

Publicerad 2012-10-29 20:16:20

Åh, så himla glad jag blev att du svarade såhär, du har ju så rätt! Nu vet jag hur jag ska lösa det på onsdag (inte imorgon, på onsdag var det hehe ;) ). Jag tar en satsumas innan jag sticker iväg så klarar jag mig nog tills jag kommer hem. Och det stämmer också, det går inte att äta lagom när man är vrålhungrig. Då blir det oftast att jag slänger i mig maten för jag är stressad, vilket resulterar i magont.. Och att jag ändå inte är tillfredsställd, eller vad man ska säga.

Får jag fråga förresten, är du frisk nu, och isåfall, hur ser din sjukdomshistoria ut? Kram

Svar: Haha, lycka till på ONSDAG då! :D Du kommer klara det galant, jag vet att du vet att första gången man gör något "svårt" är just den svåraste! Sedan gäller det bara att träna på det, så sitter det med tillslut!
Svar på din fråga: Nej! Jag är inte frisk, det lär ta mycket mer tid, tårar och hårt arbetande. I nuläget går jag i öppenvård, med behandlingsmöte en gång i veckan! Det finns många saker jag kämpar med fortfarande och en hel del situationer jag uppfattar som väldigt jobbiga. Dock känner jag verkligen att något har lossnat i skallen (ätstörningen kanske? hoppas!) och att jag har kommit en bra bit mot den där utopin friskhet!

Kanske borde skriva ett inlägg om min sjukdomshistoria? Är bara rädd för att det ska bli en halv roman (vilket mina inlägg ändå blir) ;)
STOR kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Bekymrad mamma

Publicerad 2012-10-29 21:22:27

Blir så himla glad av att läsa hur en människas erfarenheter kan vara till hjälp för en annan människa. Bra kämpat båda två!

Postat av: evelina

Publicerad 2012-10-29 21:25:24

sv: Nj, det skulle bara vara kul att läsa då du har kommit så himla långt (vad jag kan se iallafall, jag vet ju inte säkert). Jag kan faktiskt anpassa mig bättre än förut. Äta lite tidigare/senare, men inte med mer än en timme.
Ikväll gjorde jag framsteg också!! Har suttit och myst i soffan med min lillasyster och ätit marabou och satsumas. Åt tills jag var nöjd och inte mer eller mindre än så. Känns så bra. :)

Svar: Åh vad du är GRYM!!!!!Se där, ta stöd av en trygg omgivning och höfta lite! Kom ihåg den där nöjda känslan och lär dig lita på den, det kommer hjälpa dig långt!
RIKTIGT bra jobbat Evelina, onsdag kommer vara piece of cake!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela