ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Att lära sig lyssna på kroppen

Publicerad 2012-10-29 18:11:00 i Tankar,

Det har jag fått tänka på mycket! 
 
Under dagar som gårdagen blir tiderna lite olika, det GÅR inte alltid att följa skalman-klockan! Kom ihåg att det är okey att äta på lite olika tider, även om det känns jobbigt just då. 
Under min sjukdomsperiod har jag ibland haft "magiska" tider, jag tror att det blir ännu viktigare i början när man ska lära sig äta regelbundet. På så sätt kan det vara bra med mat-och-sov:klockan; det kan hjälpa en att fokusera på något annat än ångesten. 
 
Vi är alla mer eller mindre prestationsmänniskor och just detta, att följa ett matschema är en viktig utmaning. I takt med att man blir mer och mer trygg med ett schema kan man revidera och byta ut/om lite. 
 
Dock går inte livet efter ditt schema. En lunch kan försenas en timme, middagen kan behöva ätas en timme tidigare ibland. Detta gjorde mig tokig till en början, ångesten malde i hela kroppen. Det bara KÄNDES FEL! Blev fel. Och om det kändes fel ville jag inte äta. Guppet blev en kulle som blev ett berg som kläddes med is. Skitsvårt!
 
MEN; detta är din HJÄRNA som säger. Din stackars omtumlade utsvultna hjärna som inte fungerar som den ska. Tänk din hjärna som när du har snurrat runt, runt ett tag och man stapplande tar lite steg åt olika håll; den vet inte vad som bär, den vet inte åt vilket håll och allt känns fel/ostabilt. 
 
Min kropp har många gånger varit smartare än min hjärna. Den vet att den behöver energi, oavsett vad jag och min hjärna säger. Och kroppen BEHÖVER energi, varje dag! 
 
Ni som har läst Mattillåtet vet detta. Man vet inte vad som händer i kroppen under en dag, hur mycket energi och till vad den behöver. Men kroppen vet det! DÄRFÖR blir du hungrig ibland, ibland sugen. 
 
Det var också en stor rädsla för mig, att våga lyssna på de här signalerna. För ärligt talat, jag hade verkligen fuckat upp balansen i min kropp!!! Svält, extrem träning och hetsätningar rubbar balansen i ALLT! 
 
DÄRFÖR är det så härligt att känna att jag är sugen på något, kan definiera vad och äta det. POFF så är alla mattankar borta ett tag till, lagom tills nästa måltid!
 
Jag lovar, allt detta finns i era kroppar. Alla smarta signaler och system, som hjälper dig att optimera ditt ätande! Var inte rädd för hungern, lyssna på den och försök se vad den vill ha, inte vad din hjärna säger är okey. 
 
Du behöver hela kostcirkeln! 
 
OCH du förtjänar att må bra!
 

Kommentarer

Postat av: evelina

Publicerad 2012-10-29 19:23:39

Så himla bra inlägg.
Jag har svårt för att äta på andra tider än "mina", även om det har blivit bättre. På onsdag ska jag till tandläkaren 11.30, och jag äter lunch strax innan 12. Det går ju inte ihop, säger hjärnan. Hjärnan går på högvarv och försöker lista ut hur jag ska få ihop det. Äta tidigare? senare? Köpa något och äta direkt efter så det blir "rätt"? Skita i att äta? Nej, så himla patetiskt egentligen.

Sen är jag så rädd att lyssna på min kropp, vissa dagar är den mer hungrig och vissa mindre, men jag äter precis som jag ska ändå. Jag vågar inte skjuta på en måltid för då blir det "fel" i hjärnan och måltiderna går inte ihop. Jag vågar inte heller äta mer även om jag är hungrig, för då blir det också fel.
Hur kommer man ifrån det här?!

Sv: Nja, än så länge har jag inte slängt kläderna. Vissa passar, andra inte. Har inte riktigt vågat testa dem, vågar inte på mig ångesten som KAN komma, om du förstår? kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela