ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Mental träningsvärk

Publicerad 2012-11-03 16:24:00 i Allmänt, Tankar,

Puh!
 
Jag är trött, väldigt trött. Det tar på krafterna att kämpa, jag känner verkligen det! De senaste dagarna har varit utmaning efter utmaning och även om jag ger mig själv högsta betyg tär det verkligen på energin. Mental träningsvärk!
 
Men jag försöker tänka på att nästa gång tar det mindre kraft. Nästa gång är berget en kulle. Mycket handlar nog om att träna på att leva ett vanligt liv och när man har levt som en utomjording känns för andra helt normala saker oerhört påfrestande. 
 
Det är okey att det är jobbigt. 
Ikväll är jag till exempel "ensam hemma", dock ska jag äta ute med storebror och se nya Bond-filmen. 
Det är en utmaning bara det. Inte falla för dumma ätstörningsimpulser. När ingen ser.
 
För JAG ser. Och JAG vet. Och det är MIG det drabbar. 
Det är aldrig okey att fuska längre. 
 
Men det är okey att ta en paus och hålla vanliga rutiner-nivån (eftersom dessa efter mycket kämpande är väletablerade sunda rutiner!). 
 
Egentligen vill jag bara rulla ihop mig till en liten liten boll och bli kramad och pussad av sambo. Dock har sambo egna planer ikväll och jag är SÅ STOLT över att han numera kan ha det utan att det blir en massa bekymmer. Han ska inte leva i mitt fängelse, jag ska ut i den andra världen han bor i. Annars är det nog lätt hänt att man bjuder in sin partner i den där annars ensamma världen och anpassar den efter sjukdomen. 
 
Jag vill aldrig hindra min älskling från att leva ett härligt normalt liv.
Lika lite som jag tänker hindra mig själv från att göra det. 
 
Det bästa är att vi kan göra detta tillsammans <3

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2012-11-03 17:17:31

Åh! Du skriver så sjukt bra. Du är så duktig! Verkligen min förebild, om man säger så. Kollar in här på bloggen varje gång jag vill i princip skjuta mg själv. Tack, tack tusen tack. Tack igen! <3

Svar: <3!!!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Em

Publicerad 2012-11-04 08:59:18

du har så rätt i att fusket bara drabbar en själv. om man försöker (och lyckas) dölja något för andra, så varför ska man glädjas över det? man har bara ansvar för sig själv i första hand! :)

Svar: Precis, det finns ingen glädje i att lyckas dölja, det drabbar alltid bara dig!Det är du som går runt och mår dåligt och det är DITT liv som påverkas.
Det är både ansvar och kärlek i att ta hand om sig själv <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2012-11-04 15:04:40

Lite "fortsättning" på kommentarer över och så. Visst har ni rätt! Jag skäms något så OTROLIGT över mig själv. Jag fuskar. Försöker hålla emot, men vet inte längre! Jag fuskar inte med maten (okej, jag gör det men ibland sätter tankar stopp osv men jag är dock alltid 100% ärlig om det) , men med träningen. Har en massa olika styrkepass... Det äter upp mig. Jag fattar inte! Jag är verkligen mitt emellan sjukdomen och friskheten. KAN JAG INTE BESTÄMMA MIG? Vad är felet? Så nu sitter jag här och gråter. För att jag inte orkar kämpa. Vill inte. Men jag vill ju visst! Så jag kämpar... Eller? Hur svårt kan det vara att inte smyga? Det är ju som ni skriver, enbart en SJÄLV som får skiten!! Min kropp tar ju stryk. Jag går inte upp i vikt och jag vet ju det. Men ändå är det fortfarande en vinst. Jag vet inte hur jag ska våga "släppa" kontrollen/behovet och lugna mig. Är jag inte nog motiverad? Vad är felet? Hur kan jag vilja ha hjälp och sen skiter i den? Ursäkta för förvirrade kommentar men var tvungen att skriva av mig lite! Jag vill ju ha ett ormalt fungerande liv! Hur bestämmer man sig?

Imorgon ska det dock bli vägning (jag är så enormt nervös) och första samtalet med psykolog. På torsdag är det matträning (!!!) Vilket jag är helt bissart nervös över, jag ska äta en hel måltid (!!!) Varför, varför börjar tankarna rulla "Ska jag fasta resten av dagen?" "Det blir nog extra träning för det" osv osv. Blir så trött på mig själv (eller sjukdomen kanske) låt mig vara. Åh. Lång, osammanhållande kommentar men ja. Jag skrev av mig lite ;)

Tack igen för din blogg, den ger mig styrka och mod, i alla fall stundvis! Jag hoppas verkligen, verkligen att jag kan ta kontrollen över allt det här. Jag vet bara inte hur.

TACK IGEN! <3<3

Postat av: En mamma

Publicerad 2012-11-04 23:06:24

Elin! Kämpa på! Det är du värd! Och låt den här fina underbara bloggen inspirera dig och ge dig hopp om att du kommer att bli frisk en dag. Det tar bara olika lång tid. Jag läser också hör varje dag och blir alldeles rörd och tårögd över hur mycket ni unga fina tjejer kämpar på grund av en sjukdom som många inte förstår något av och som innebär att ni ofta får kämpa på rätt så ensamma. Men bara det att våga skriva och vara ärlig är ett bra första steg mot det friska...så kämpa på!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela